sokrat_iph
January 25, 2021 By admin

Ukidanje filozofije u školi!

[vc_row][vc_column][ultimate_heading source=”post_title” alignment=”left”][/ultimate_heading][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

sokrat_iphVeć određeni niz godina, stihijski, u srednjim stručnim školama filozofija se kao obavezan predmet izbacuje iz nastavnog plana i programa brojnih obrazovnih profila. Jasno je uočljiva tendencija da ovog nastavnog predmeta uskoro neće uopšte biti na spisku obaveznih nastavnih predmeta srednjih stručnih škola.

Institut za praktičnu humanistiku (IPH) je akademsko i stručno udruženje koje je deo međunarodne mreže za integrativnu praksu u društveno-humanističkim disciplinama, za koje su filozofski uvidi temeljni. Osećamo kao svoju obavezu da kao visokoobrazovani, akademski građani, naučni saradnici, doktori nauka, magistri i masteri filozofije i drugih društvenih i humanističkih disciplina, najoštrije osuđujemo i ne nalazimo racionalno opravdanje za odluku nadležnih da se iz nastavnog programa izbaci nastavni predmet koji je jedini usko stručan za razvoj kritičkog i analitičkog mišljenja. Filozofija je predmet koji postavlja pitanje morala, odnosa lične slobode i odgovornosti, uspostavlja logičke forme ispravnog donošenja zaključaka, omogućava učenicima da objektivno razmišljaju i prošire vidike ka mnogim značajnim naučnim pitanjima i argumentuju svoje stavove, a uz to i uči o čitavoj istoriji razvoja ljudske misli i (filozofskom) poreklu svake nauke. Ukoliko je taj cilj filozofije, kao nauke, problematičan ili nepotreban, onda slobodno možemo doći do zaključka da je za veliki broj nadolazećih generacija, pa i šire, za naše društvo, nepotrebno i problematično da koriste kritičko mišljenje. Ukinuti filozofiju podjednako je besmisleno, kao kada bi se na časovima fizičkog vaspitanja učilo isljučivo slobodno bacanje ka košu, a da učenici nemaju nikakvu predstavu o tome šta je košarka i koji su sve načini da se dobije košarkaška utakmica, već bi se samo mehanički bacala lopta bez ikakvog šireg cilja. „U prevodu”: potpuno bi se suzio pogled na svet i smanjila bi se čovekova prirodna sposobnost da povezuje, analizira, promišlja i proučava. Stojimo uz kolege koji rade u prosveti, kojima su posao i egzistencija ugroženi ovakvom neracionalnom odlukom, i zahtevamo hitno revidiranje nastavnih planova i programa i vraćanje filozofije kao nastavnog predmeta na sve smerove sa kojih je za sve ove godine neopravdano ukinuta, kao što to uspešnim inicijativama rade mnoge zemlje u svetu. Integrativan pristup i korišćenje filozofskih metoda omogućavaju lakšu adaptaciju na promene, solidnost te adaptacije, pomoć u procesu donošenja odluka, spremnost na razmišljanje “izvan kutije”, unapređivanje veština komunikacije, efikasnosti i kreativnosti itd.

Institut za praktičnu humanistiku jedini je licencirani institut od strane Američke asocijacije filozofa-praktičara za program sertifikacije filozofskog savetovanja.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]